Aktiviteter

Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte avholdes 30.01.2023 klokken 21:00 på Klasserommet ved Aktivitetssalen i Finnmarkshallen.

Styret innkaller herved til ekstraordinært årsmøte i Alta Bokseklubb.


Årsmøtet avholdes 30.01.23 klokken 21 på Klasserommet ved Aktivitetssalen i Finnmarkshallen.
Fullstendig sakliste med alle saksdokumenter er gjort tilgjengelig for medlemmene på Alta
Bokseklubb sin hjemmeside, og facebookside:

https://www.facebook.com/events/2514364408717667?ref=newsfeed

For å ha stemmerett og kunne velges til verv må man ha vært medlem av Alta Bokseklubb i minst én
måned, fylle minst 15 år i det kalenderåret årsmøtet avholdes, og ha gjort opp sine økonomiske
forpliktelser til Alta Bokseklubb. Alle medlemmer har uansett møterett, talerett og forslagsrett.

For mer informasjon om ekstraordinært årsmøte samt regler om stemmerett, valgbarhet,
forslagsrett mv., se Alta Bokseklubbs lov. Ved spørsmål som gjelder årsmøtet, kan Stian Hammersvik
kontaktes på telefon 90939918, eller e-postadresse s-ahamm@online.no.

Sakliste og saksdokumenter for ekstraordinært årsmøte i Alta Bokseklubb

Under følger saklisten for det ekstraordinære årsmøtet:

Sak 1:    Godkjenne de stemmeberettigede

Sak 2:    Velge dirigent(er)

Sak 3:    Velge protokollfører(e)

Sak 4:    Velge to medlemmer til å underskrive protokollen

Sak 5:    Godkjenne innkallingen

Sak 6:    Godkjenne saklisten

Sak 7:    Godkjenne forretningsorden

Sak 8:    Godkjenne beretninger fra årsmøtevalgte organer

Sak 9:    Behandle styrets forslag om å vedta en forenklet lov for idrettslaget

Sak 10: Foreta valg av styre:

- leder

- nesteleder

- styremedlem

 

[Vedlagt følger følgende dokumenter:

  • Styrets forslag til forretningsorden
  • Styrets forslag om å vedta en forenklet lov for idrettslaget
  • Styrets forslag til ny lov for idrettslaget

Beretninger fra årsmøtevalgte organer for perioden.]

Enklere lovnorm for idrettslag

Av Pernille Ingebrigtsen 20 . okt 2020

Det er innført en prøveordning der det åpnes for en forenklet tilknytning til norsk idrett gjennom å kunne benytte en enklere lovnorm for idrettslag.

Det er et overordnet mål at alle som ønsker å drive organisert idrett, får et tilbud innenfor idrettsorganisasjonen, og samtidig å sikre at idrettslagene fortsatt er medlemsbaserte. Hensikten med ordningen er å legge til rette for at flere kan delta i idrett, ved å gjøre det enklere å drive mindre idrettslag – og å imøtekomme behovet for forenklinger hos små idrettslag der rekrutteringsgrunnlaget er lite.
Ettersom dette er en prøveordning, gjøres det oppmerksom på at det kan komme justeringer i lovnormen i eller etter prøveperioden.

Enklere lovnorm for idrettslag 

Denne lovnormen kan benyttes av idrettslag som har mellom 10 og 75 medlemmer og en brutto omsetning på under kr 250 000. Ordningen gjelder for nye så vel som for eksisterende idrettslag. Ordningen medfører følgende lempninger i krav til idrettslaget:

  • Kun krav om tre styremedlemmer
  • Ikke krav om kontrollutvalg eller valgkomité
  • Styret kan beslutte organisering av grupper og ev. Forsikringer
  • Begge kjønn skal være representert i styret
  • Forvaltningsrevisjonen overlates til årsmøtet og er basert på rapportering fra styret
  • Kontrollutvalgets ordinære virksomhet, blant annet kontroll av styrets disposisjoner, overlates årsmøtet.  Dette innebærer at styreprotokoller m.m. på oppfordring må gjøres tilgjengelige for årsmøtet

Det innføres krav til rapportering av bruttoomsetning i forbindelse med samordnet rapportering, og det legges også opp til en årlig oppfølging av de idrettslagene som har avvik fra kriteriene.

For å komme i gang med ordningen, må det fattes vedtak om endring av lovnorm på årsmøtet eller på ekstraordinært årsmøte. Årsmøtene kan gjennomføres både fysisk og digitalt. NIF har utarbeidet hjelpedokumenter til bruk for de idrettslag som ønsker å delta i prøveordningen. Se henne.

Endring av lovnorm gjøres direkte via KlubbAdmin. Her vil idrettslagene bli bedt om å bekrefte at de oppfyller kriteriene, samt laste opp protokoll fra årsmøtet. Se nærmere hvordan dette gjøres her.

Nye idrettslag som ønsker å bli tatt opp etter forenklet ordning, skal tas opp på nøyaktig samme måte som ordinære idrettslag. Idrettskretsene skal henvise små idrettslag som ønsker å bli tatt opp etter forenklet lovnorm, til ordinære idrettslag dersom det er mulig og formålstjenlig.

Særlige krav til bruk av digitale løsninger 

Det påhviler idrettslag tilknyttet prøveordningen et særlig ansvar for at de løpende oppdaterer opplysninger om personer, enten i idrettens felles medlemssystem eller medlemssystem med integrasjonsavtale med NIF, jf. forskrift om medlems- og organisasjonsregistrering. Videre forustsettes det at idrettslaget overholder krav til årlig rapportering, håndterer krav til intern kontroll og fører regnskap i henhold til idrettens bestemmelser.

Oppfølging av idrettslagene 

Det etableres rapporter i idrettens felles innsikt- og analyseløsning som viser idrettslag fordelt på de ulike lovnormene, samt egne oppfølgingsrapporter med eventuelle avvik i forbindelse med årlig rapportering.

Oppfølging av idrettslagene følger i hovedsak samme prinsipper som for ordinære idrettslag, men endring av lovnorm håndteres heldigitalt.

Representasjon og tilskuddsordninger 

Idrettslag tilknyttet prøveordningen har de samme rettigheter og plikter som ordinære idrettslag mht. f.eks. beregningen av representanter til årsmøter/ting i overordnede organisasjonsledd, samt tilskuddsordninger.

LOVNORM FOR IDRETTSLAG - PRØVEORDNING

 

LOV FOR ALTA BOKSEKLUBB

Stiftelsesdato 31.08.1996

Sist endret 30.01.2023

 

  • 1 Formål

 

Idrettslagets formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og

paralympiske komité (NIF). Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.

All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.

 

  • 2 Organisasjon

 

Idrettslaget er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer. Idrettslaget er

medlem av Norges bokseforbund, av NIF gjennom Troms og Finnmark idrettskrets og er tilsluttet Alta idrettsråd. Idrettslaget skal overholde overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak. NIFs regelverk gjelder for idrettslaget uavhengig av hva som måtte stå i idrettslagets egen lov.

 

  • 3 Medlemmer

 

For regler om opptak av medlemmer, utmelding, fratakelse av medlemskap mv. se NIFs lov §§

10-4 og 10-6. Idrettslaget skal føre elektroniske medlemslister i idrettens nasjonale

medlemsregister i tråd med forskrift gitt av Idrettsstyret.

 

  • 4 Kjønnsfordeling

 

Ved valg/oppnevning av mer enn én person til styre, utvalg mv. og ved representasjon til

årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd, skal begge kjønn være representert. For øvrig gjelder

NIFs lov § 2-4 (2) flg.

 

  • 5 Regler om stemmerett, valgbarhet, forslagsrett mv.

 

For regler om stemmerett, valgbarhet og forslagsrett, se NIFs lov §§ 2-5, 2-6, 2-7.

 

  • 6 Inhabilitet

 

For regler om inhabilitet, se NIFs lov § 2-8.  

 

  • 7 Vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll

 

For regler om vedtaksførhet og flertallskrav og protokoll, se NIFs lov § 2-9. Protokollene fra

styremøtene skal fortløpende gjøres tilgjengelig for idrettslagets medlemmer.

 

  • 8 Tillitsvalgtes refusjon av utgifter. Godtgjørelse

 

For refusjon av utgifter og godtgjørelse, se NIFs lov § 2-10.

 

  • 9 Regnskaps- og revisjonsplikt mv.

 

Idrettslaget er regnskaps- og revisjonspliktig, og skal utarbeide et årsregnskap som vedtas av

årsmøtet. Årsregnskapet skal undertegnes av samtlige styremedlemmer. Idrettslaget skal følge

alminnelig lovgivning for regnskap og revisjon der dette gjelder. For idrettslag som ikke har

regnskapsplikt etter alminnelig lovgivning, gjelder uansett følgende:

  1. a) Regnskapet skal vise en oppstilling over inntekter og kostnader i regnskapsåret og skal omfatte hele idrettslagets aktivitet.
  2. b) Alle transaksjoner skal dokumenteres på en måte som viser deres berettigelse.
  3. c) Regnskapet skal bokføres i et digitalt regnskapssystem og spesifiseres så ofte som opplysningenes karakter og idrettslagets art og omfang tilsier.
  4. d) Regnskapet med alle bilag, bokførte opplysninger og underdokumentasjon skal oppbevares på en trygg måte i minimum fem år etter regnskapsårets slutt.
  5. e) Bankkonti skal være knyttet til idrettslaget, og skal disponeres av minimum to personer i fellesskap. Alle utbetalingstransaksjoner skal være godkjent av minimum to personer i fellesskap.
  6. f) Årlig rapportering til NIF knyttet til balanse/regnskap.

 

  • 10 Budsjett, utlån og garanti

For budsjett, utlån og garantier, se NIFs lov §§ 2-13 og 2-14.  

 

  • 11 Årsmøtet

 

(1)       Årsmøtet er idrettslagets høyeste myndighet, og avholdes hvert år innen utgangen av mars måned. Årsmøtet kan avholdes som fysisk årsmøte, som digitalt årsmøte eller en kombinasjon der medlemmene selv velger deltakelsesform.

 

(2)       Årsmøtet innkalles av styret med minst én måneds varsel direkte til medlemmene eventuelt på annen forsvarlig måte, Innkallingen kan henvise til at saksdokumentene gjøres tilgjengelig på idrettslagets internettside eller på annen forsvarlig måte. I så fall skal det fremgå at dokumentene vil bli gjort tilgjengelige senest én uke før årsmøtet. Forslag som skal behandles på årsmøtet, må være sendt til styret senest to uker før årsmøtet. Fullstendig sakliste og andre nødvendige saksdokumenter med forslag til årsmøtet må være gjort tilgjengelig senest én uke før årsmøtet. Ved innkalling i strid med bestemmelsen, avgjør årsmøtet hhv. under godkjenning av innkalling og godkjenning av saklisten, om årsmøtet er lovlig innkalt og om det er saker som ikke kan behandles.

 

(3)       Alle idrettslagets medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet kan beslutte at andre personer og/eller media kan være til stede, eventuelt at årsmøtet kun er åpent for medlemmer og andre med møterett.

 

(4)       Årsmøtet er vedtaksført dersom det møter et antall stemmeberettigede medlemmer som minst tilsvarer antall styremedlemmer som skal velges av årsmøtet. Dersom årsmøtet ikke er vedtaksført, kan det innkalles til årsmøte på nytt uten krav til minimumsdeltakelse.

 

(5)       På årsmøtet kan ikke behandles forslag om endring i lov eller bestemmelser som ikke er oppført på den saklisten som er gjort tilgjengelig eller sendt ut. Andre saker kan behandles når 2/3 av de fremmøtte stemmeberettigede vedtar det ved godkjenning av saklisten.

 

  • 12 Årsmøtets oppgaver

 

Årsmøtet skal:

  1. Godkjenne de stemmeberettigede.
  2. Velge dirigent(er) som leder årsmøtet.
  3. Velge protokollfører(e).
  4. Velge to medlemmer til å underskrive protokollen.
  5. Godkjenne innkallingen.
  6. Godkjenne saklisten.
  7. Godkjenne forretningsorden.
  8. Behandle idrettslagets årsberetning, herunder styrets oppfølging av årsmøtevedtak og forvaltning generelt.
  9. Behandle idrettslagets regnskap, styrets økonomiske beretning.
  10. Behandle forslag og saker.
  11. Fastsette medlemskontingent på minst kr 50, og treningsavgift, eller gi styret fullmakt til å fastsette treningsavgifter.
  12. Vedta idrettslagets budsjett som inneholder alle hovedposter i resultatregnskapet. Budsjettet skal være realistisk, og resultatet skal ikke vise underskudd med mindre det dekkes av positiv egenkapital.
  13. Foreta valg av styre med leder, nestleder og ett styremedlem. Styrets medlemmer velges

enkeltvis.

 

For regler om stemmegivningen på årsmøtet, se NIFs lov § 2-21.

Disposisjoner av vesentlig betydning, ekstraordinær karakter eller betydelig omfang i forhold til idrettslagets størrelse eller virksomhet, kan kun vedtas av årsmøtet.

 

  • 13 Ekstraordinært årsmøte

 

For regler om innkalling og gjennomføring, se NIFs lov § 2-19.

 

  • 14 Idrettslagets styre

 

Idrettslaget ledes og forpliktes av styret som representerer idrettslaget utad. Styret er idrettslagets høyeste myndighet mellom årsmøtene, og skal blant annet:

  1. Iverksette årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak.
  2. Påse at idrettslagets midler brukes og forvaltes på en forsiktig måte i samsvar med de vedtak som er fattet på årsmøtet eller i overordnede organisasjonsledd, og sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen samt en forsvarlig økonomistyring.
  3. Oppnevne ev. komiteer/utvalg, og utarbeide mandat/instruks for disse.
  4. Oppnevne en ansvarlig for politiattestordningen og en ansvarlig for barneidretten.
  5. Oppnevne representanter til årsmøter/ting i overordnede organisasjonsledd.
  6. Tegne de forsikringer idrettslaget har behov for.
  7. Opprette og nedlegge grupper samt beslutte hvordan disse skal organiseres og ledes

 

Styret skal avholde møter når et styremedlem forlanger det.

 

  • 15 Lovendring

 

(1)       Styret skal oppdatere loven i samsvar med eventuelle endringer i NIFs forenklete lovnorm for idrettslag, og gjøre endringene kjent for idrettslagets medlemmer så snart de er vedtatt av styret. Med unntak av § 2, kan idrettslaget ikke vedta øvrige lovendringer med mindre endringene følger av NIFs lovnorm. Slike lovendringer kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte i idrettslaget etter å ha vært oppført på saklisten, og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer. Endringene trer i kraft straks, med mindre årsmøtet vedtar noe annet.

 

(2)       Årsmøtet kan med 2/3 flertall av de avgitte stemmer beslutte at idrettslaget skal bruke NIFs ordinære lovnorm for idrettslag.

 

  • 16 Oppløsning, sammenslutning, utmelding og annet opphør

 

(1)       Forslag om oppløsning må vedtas med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det etterfølgende årsmøte må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder senere. Dersom idrettslagets årsmøte vedtar oppløsning ved enstemmighet, er idrettslaget oppløst uten påfølgende årsmøte. Idrettslaget skal skriftlig varsle idrettskrets og særforbund senest 14 dager før idrettslagets årsmøte behandler forslag om oppløsning.

 

(2)       Sammenslutning med andre idrettslag anses ikke som oppløsning av idrettslaget. Vedtak om sammenslutning eller utmelding fra særforbund og/eller NIF treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jf. § 15.

 

(3)       Ved utmelding tilfaller idrettslagets eiendeler NIF eller formål godkjent av Idrettsstyret hvis det er ytet offentlig støtte/spillemidler til disse eiendeler. Ved oppløsning eller annet opphør av idrettslaget tilfaller lagets overskytende midler etter avvikling et formål godkjent av idrettskretsen. Underretning om at idrettslaget skal oppløses, skal sendes til idrettskretsen 14 dager før idrettslaget holder sitt ordinære årsmøte for behandling av saken.

 

 

Velkommen til ekstraordinært årsmøte!
Med vennlig hilsen

styret

Ingen kommende aktiviteter for øyeblikket