Styret innkaller herved til ekstraordinært årsmøte i Alta Bokseklubb.
Årsmøtet avholdes 30.01.23 klokken 21 på Klasserommet ved Aktivitetssalen i Finnmarkshallen.
Fullstendig sakliste med alle saksdokumenter er gjort tilgjengelig for medlemmene på Alta
Bokseklubb sin hjemmeside, og facebookside:
https://www.facebook.com/events/2514364408717667?ref=newsfeed
For å ha stemmerett og kunne velges til verv må man ha vært medlem av Alta Bokseklubb i minst én
måned, fylle minst 15 år i det kalenderåret årsmøtet avholdes, og ha gjort opp sine økonomiske
forpliktelser til Alta Bokseklubb. Alle medlemmer har uansett møterett, talerett og forslagsrett.
For mer informasjon om ekstraordinært årsmøte samt regler om stemmerett, valgbarhet,
forslagsrett mv., se Alta Bokseklubbs lov. Ved spørsmål som gjelder årsmøtet, kan Stian Hammersvik
kontaktes på telefon 90939918, eller e-postadresse s-ahamm@online.no.
Sakliste og saksdokumenter for ekstraordinært årsmøte i Alta Bokseklubb
Under følger saklisten for det ekstraordinære årsmøtet:
Sak 1: Godkjenne de stemmeberettigede
Sak 2: Velge dirigent(er)
Sak 3: Velge protokollfører(e)
Sak 4: Velge to medlemmer til å underskrive protokollen
Sak 5: Godkjenne innkallingen
Sak 6: Godkjenne saklisten
Sak 7: Godkjenne forretningsorden
Sak 8: Godkjenne beretninger fra årsmøtevalgte organer
Sak 9: Behandle styrets forslag om å vedta en forenklet lov for idrettslaget
Sak 10: Foreta valg av styre:
- leder
- nesteleder
- styremedlem
[Vedlagt følger følgende dokumenter:
Beretninger fra årsmøtevalgte organer for perioden.]
Enklere lovnorm for idrettslag
Av Pernille Ingebrigtsen • 20 . okt 2020
Det er innført en prøveordning der det åpnes for en forenklet tilknytning til norsk idrett gjennom å kunne benytte en enklere lovnorm for idrettslag.
Det er et overordnet mål at alle som ønsker å drive organisert idrett, får et tilbud innenfor idrettsorganisasjonen, og samtidig å sikre at idrettslagene fortsatt er medlemsbaserte. Hensikten med ordningen er å legge til rette for at flere kan delta i idrett, ved å gjøre det enklere å drive mindre idrettslag – og å imøtekomme behovet for forenklinger hos små idrettslag der rekrutteringsgrunnlaget er lite.
Ettersom dette er en prøveordning, gjøres det oppmerksom på at det kan komme justeringer i lovnormen i eller etter prøveperioden.
Enklere lovnorm for idrettslag
Denne lovnormen kan benyttes av idrettslag som har mellom 10 og 75 medlemmer og en brutto omsetning på under kr 250 000. Ordningen gjelder for nye så vel som for eksisterende idrettslag. Ordningen medfører følgende lempninger i krav til idrettslaget:
Det innføres krav til rapportering av bruttoomsetning i forbindelse med samordnet rapportering, og det legges også opp til en årlig oppfølging av de idrettslagene som har avvik fra kriteriene.
For å komme i gang med ordningen, må det fattes vedtak om endring av lovnorm på årsmøtet eller på ekstraordinært årsmøte. Årsmøtene kan gjennomføres både fysisk og digitalt. NIF har utarbeidet hjelpedokumenter til bruk for de idrettslag som ønsker å delta i prøveordningen. Se henne.
Endring av lovnorm gjøres direkte via KlubbAdmin. Her vil idrettslagene bli bedt om å bekrefte at de oppfyller kriteriene, samt laste opp protokoll fra årsmøtet. Se nærmere hvordan dette gjøres her.
Nye idrettslag som ønsker å bli tatt opp etter forenklet ordning, skal tas opp på nøyaktig samme måte som ordinære idrettslag. Idrettskretsene skal henvise små idrettslag som ønsker å bli tatt opp etter forenklet lovnorm, til ordinære idrettslag dersom det er mulig og formålstjenlig.
Særlige krav til bruk av digitale løsninger
Det påhviler idrettslag tilknyttet prøveordningen et særlig ansvar for at de løpende oppdaterer opplysninger om personer, enten i idrettens felles medlemssystem eller medlemssystem med integrasjonsavtale med NIF, jf. forskrift om medlems- og organisasjonsregistrering. Videre forustsettes det at idrettslaget overholder krav til årlig rapportering, håndterer krav til intern kontroll og fører regnskap i henhold til idrettens bestemmelser.
Oppfølging av idrettslagene
Det etableres rapporter i idrettens felles innsikt- og analyseløsning som viser idrettslag fordelt på de ulike lovnormene, samt egne oppfølgingsrapporter med eventuelle avvik i forbindelse med årlig rapportering.
Oppfølging av idrettslagene følger i hovedsak samme prinsipper som for ordinære idrettslag, men endring av lovnorm håndteres heldigitalt.
Representasjon og tilskuddsordninger
Idrettslag tilknyttet prøveordningen har de samme rettigheter og plikter som ordinære idrettslag mht. f.eks. beregningen av representanter til årsmøter/ting i overordnede organisasjonsledd, samt tilskuddsordninger.
LOVNORM FOR IDRETTSLAG - PRØVEORDNING
LOV FOR ALTA BOKSEKLUBB
Stiftelsesdato 31.08.1996
Sist endret 30.01.2023
Idrettslagets formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og
paralympiske komité (NIF). Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.
All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.
Idrettslaget er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer. Idrettslaget er
medlem av Norges bokseforbund, av NIF gjennom Troms og Finnmark idrettskrets og er tilsluttet Alta idrettsråd. Idrettslaget skal overholde overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak. NIFs regelverk gjelder for idrettslaget uavhengig av hva som måtte stå i idrettslagets egen lov.
For regler om opptak av medlemmer, utmelding, fratakelse av medlemskap mv. se NIFs lov §§
10-4 og 10-6. Idrettslaget skal føre elektroniske medlemslister i idrettens nasjonale
medlemsregister i tråd med forskrift gitt av Idrettsstyret.
Ved valg/oppnevning av mer enn én person til styre, utvalg mv. og ved representasjon til
årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd, skal begge kjønn være representert. For øvrig gjelder
NIFs lov § 2-4 (2) flg.
For regler om stemmerett, valgbarhet og forslagsrett, se NIFs lov §§ 2-5, 2-6, 2-7.
For regler om inhabilitet, se NIFs lov § 2-8.
For regler om vedtaksførhet og flertallskrav og protokoll, se NIFs lov § 2-9. Protokollene fra
styremøtene skal fortløpende gjøres tilgjengelig for idrettslagets medlemmer.
For refusjon av utgifter og godtgjørelse, se NIFs lov § 2-10.
Idrettslaget er regnskaps- og revisjonspliktig, og skal utarbeide et årsregnskap som vedtas av
årsmøtet. Årsregnskapet skal undertegnes av samtlige styremedlemmer. Idrettslaget skal følge
alminnelig lovgivning for regnskap og revisjon der dette gjelder. For idrettslag som ikke har
regnskapsplikt etter alminnelig lovgivning, gjelder uansett følgende:
For budsjett, utlån og garantier, se NIFs lov §§ 2-13 og 2-14.
(1) Årsmøtet er idrettslagets høyeste myndighet, og avholdes hvert år innen utgangen av mars måned. Årsmøtet kan avholdes som fysisk årsmøte, som digitalt årsmøte eller en kombinasjon der medlemmene selv velger deltakelsesform.
(2) Årsmøtet innkalles av styret med minst én måneds varsel direkte til medlemmene eventuelt på annen forsvarlig måte, Innkallingen kan henvise til at saksdokumentene gjøres tilgjengelig på idrettslagets internettside eller på annen forsvarlig måte. I så fall skal det fremgå at dokumentene vil bli gjort tilgjengelige senest én uke før årsmøtet. Forslag som skal behandles på årsmøtet, må være sendt til styret senest to uker før årsmøtet. Fullstendig sakliste og andre nødvendige saksdokumenter med forslag til årsmøtet må være gjort tilgjengelig senest én uke før årsmøtet. Ved innkalling i strid med bestemmelsen, avgjør årsmøtet hhv. under godkjenning av innkalling og godkjenning av saklisten, om årsmøtet er lovlig innkalt og om det er saker som ikke kan behandles.
(3) Alle idrettslagets medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet kan beslutte at andre personer og/eller media kan være til stede, eventuelt at årsmøtet kun er åpent for medlemmer og andre med møterett.
(4) Årsmøtet er vedtaksført dersom det møter et antall stemmeberettigede medlemmer som minst tilsvarer antall styremedlemmer som skal velges av årsmøtet. Dersom årsmøtet ikke er vedtaksført, kan det innkalles til årsmøte på nytt uten krav til minimumsdeltakelse.
(5) På årsmøtet kan ikke behandles forslag om endring i lov eller bestemmelser som ikke er oppført på den saklisten som er gjort tilgjengelig eller sendt ut. Andre saker kan behandles når 2/3 av de fremmøtte stemmeberettigede vedtar det ved godkjenning av saklisten.
Årsmøtet skal:
enkeltvis.
For regler om stemmegivningen på årsmøtet, se NIFs lov § 2-21.
Disposisjoner av vesentlig betydning, ekstraordinær karakter eller betydelig omfang i forhold til idrettslagets størrelse eller virksomhet, kan kun vedtas av årsmøtet.
For regler om innkalling og gjennomføring, se NIFs lov § 2-19.
Idrettslaget ledes og forpliktes av styret som representerer idrettslaget utad. Styret er idrettslagets høyeste myndighet mellom årsmøtene, og skal blant annet:
Styret skal avholde møter når et styremedlem forlanger det.
(1) Styret skal oppdatere loven i samsvar med eventuelle endringer i NIFs forenklete lovnorm for idrettslag, og gjøre endringene kjent for idrettslagets medlemmer så snart de er vedtatt av styret. Med unntak av § 2, kan idrettslaget ikke vedta øvrige lovendringer med mindre endringene følger av NIFs lovnorm. Slike lovendringer kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte i idrettslaget etter å ha vært oppført på saklisten, og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer. Endringene trer i kraft straks, med mindre årsmøtet vedtar noe annet.
(2) Årsmøtet kan med 2/3 flertall av de avgitte stemmer beslutte at idrettslaget skal bruke NIFs ordinære lovnorm for idrettslag.
(1) Forslag om oppløsning må vedtas med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det etterfølgende årsmøte må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder senere. Dersom idrettslagets årsmøte vedtar oppløsning ved enstemmighet, er idrettslaget oppløst uten påfølgende årsmøte. Idrettslaget skal skriftlig varsle idrettskrets og særforbund senest 14 dager før idrettslagets årsmøte behandler forslag om oppløsning.
(2) Sammenslutning med andre idrettslag anses ikke som oppløsning av idrettslaget. Vedtak om sammenslutning eller utmelding fra særforbund og/eller NIF treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jf. § 15.
(3) Ved utmelding tilfaller idrettslagets eiendeler NIF eller formål godkjent av Idrettsstyret hvis det er ytet offentlig støtte/spillemidler til disse eiendeler. Ved oppløsning eller annet opphør av idrettslaget tilfaller lagets overskytende midler etter avvikling et formål godkjent av idrettskretsen. Underretning om at idrettslaget skal oppløses, skal sendes til idrettskretsen 14 dager før idrettslaget holder sitt ordinære årsmøte for behandling av saken.
Velkommen til ekstraordinært årsmøte!
Med vennlig hilsen
styret